söndag 4 november 2018

Vildgåsen är en dynamisk Qigong med många "svåra" former

Hej alla som gillar dynamisk Qigong
vildgåsens former är rörliga, mjuka och vackra...

Formerna inom vildgås systemet är ofta ganska utmanande att lära sig. Men när man väl lärt sig dem så har man med sig rörelserna för evigt och förbättrar dem och anpassar kroppen till flödet av qi. Man utmanar och stimulerar hjärnan med former som är både långa och i vissa fall väldigt komplicerade (det finns enkla former också!).

Jag har lärt mig många grejer genom livet men alla mina qigongformer är det som jag värderar mest ….de är direkt kopplade till välbefinnande och hälsa …och vad är viktigare än det?

Ju äldre man blir desto mer behöver man dessa meditativa rörelser som är som en rörlig form av akupunktur. Jag ”samlar inte på former” men det är väldigt skönt att ha ett antal former, både korta och långa, mer eller mindre dynamisk, som passar varje tillfälle och behov.

Det ska bli spännande att börja undervisa mer strukturerat igen och inte bara träna själv.

Vildgåsens Qigong är ett välkänt Qigong-system som har ett stort antal utövare och en lång historia med ett flertal mästare som under årens lopp förädlat formerna.

Det finns många olika flygstilar, men alla vilda gäss flyger graciöst, vackert och med kraft!

Jag ser fram emot att hjälpa dig ta de första stegen och se när du ”lyfter” mot skyn!

/stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar