söndag 4 november 2018

med åldern får man ett annat fokus…

hälsa är #1
När man är 20 så är man odödlig.. Vid 30 är man både ”erfaren och nästan osårbar” …efter 40 kommer skadorna

Har man crashat på skidor i 120km/h eller ramlat som en fura på stenhård is rätt på axeln utan skydd…ja då har man lite att ”jobba med”

Min kärlek för ”fighting” och att ”åka snabbt” har inte avtagit efter 50, men jag har blivit visare och fokuserar mer på balans, harmoniska rörelser och hälsa. Jag sålde min Speedski för att jag ser de möjliga konsekvenserna och vill inte lockas in i ”känslan av att vara 20 för att sedan brutalt vakna upp”…

Detsamma gäller mitt fokus kring Chen Style Taijiquan. Istället för att jobba med 15 kg tunga Guand Dao, så tränar jag med en vanlig stav med en markering var bladet skulle suttit …jag fokuserar på andningen och rörelserna och att skapa en helhet av formerna från start till slut … 110% närvaro, men utan tanke!

Min rehab från mina 2 höftoperationer på 4 månader har gått enastående bra och min rehab coach trodde att jag lurades när jag sa att min senaste operation bara var för 3 månader sen. När jag visade mina balansövningar och styrka och rörlighet höll han på att ramla av stolen!

Vildgåsen ger smidghet och styrka! 110% medvetenhet och flöde tillsammans med ”stopp” och ett försök till att naturligt hindra ”ovanor och dåliga mönster” (Alexanderteknik!), ger möjlighet till riktig förbättring! ”Svåra former” leder till att hjärnan ”tystnar”, och man är i qi-flödet och andningen…

Det är den finaste skatten jag har att erbjuda!
/Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar