lördag 10 november 2018

practice practice practice....never ends

Jag älskar att titta tillbaka på gamla anteckningar och filmclip från början av 2000-talet, från mina privatlektioner med olika lärare och mina "sihengs" träningsbröder... för att polera den YTTRE formen ...sen att hitta sin egen "handstil" och verkligen kännna och uppleva hur Qi rör sig i kroppen

Eftersom alla har olika kroppar och olika blockeringar ändras former till att bli "din egen handstil" ... för att optimera qi flödet utifrån de egna förutsättningarna och syftet med formerna ...vissa former har en "attityd" av snabbhet och bestämdhet, vilket man inte kan förvanska utan måste både förstå och känna

Att hela tiden komma tillbaka till formerna och "vara tom i skallen" och lyssna är en förutsättning för utveckling ... i vissa fall har jag tränat och "upplevt att en hand inte hängt ihop med flödet" och vid efterforskningar och frågor till mina träningskamrater har jag insett att jag haft rätt i min känsla ...skillnaden mellan en laogong rikad mot Daimai eller vinklad uppåt mot himlen (tien qi) är ENORM!

...det låter kanske larvigt , men i flödet av en form är små detaljer viktiga ... och det tar tid att känna det!

Jag gillar även att titta på andra utövare exempelvis Dr. Hu ...han har (inte för att vara taskig) två vänster fötter och två vänsterhänder...han rör sig väldigt stelt och bakvänt ...MEN han är en av Yan Meijungs close students som, om man vet vad man ska titta efter, har många bra input till förståelse av din egen form, utan att man "kopierar en video" ...det gäller att förstå vad det är man ser och se igenom den "personliga handstilen" (att kopiera en person utan att förstå och känna är som att härma en person som haltar och har ryggproblem när han spelar tennis för att sen utan att ha egna problem med att gå eller med ryggen spela tennis på samma sätt...)

Jag repeterar och polerar nu min Plum Blossom
...en fantastisk form!

men alla formerna i vildgåssystem "liknar varandra" och varje ny form man polerar så påverkas också alla andra ... så det är ett kontinuerligt arbete...därför måste man jobba med det varje dag

Min daglig träning är fokuserad på 12 av de 20 formerna jag lärt mig ...fråga mig inte varför jag gör just dessa...det är min kropp som säger till mig att fokusera på olika former...ungefär som att man har många skivor hemma och under ett halvår så lyssnar man på mycket jazz och längtar efter Chet Baker ...

Nästa steg är att börja plocka in mer chen style taijiquan (Chen Xiawang version) men INTE fokusera på fighting som tidigare, utan på rörelserna

... exempelvis "GuanDao movements" som kommer bli spännande att tränaigen, inte med en 15 kg GuanDao och fighting power, utan med en lätt stav och fokusera på hållning, struktur, rörelserna och andningen...

Njut av det underbara höstvädret ...höstluften är awesome !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar